Vi renoverar vaktmästarbostaden

Vi har nu, juli 2009, börjat med renovering (dvs röjning, ommålning och allmän uppfräshning) av den gamla vaktmästarbostaden på övervåningen. Där har under de senaste åren barnverksamheten Kaskelotten huserat vilket har satt sina spår på inredningen. Nu när barnen i byarna runt i kring har krympt i antal eftersom de växt upp och föryngringen glesnat så har vi bestämt oss för att det skulle vara bra att fullt ut kunna nyttja även dessa utrymmen.

Några av hattarnaVi har också tänkt på alla hattarna som vi fick efter Trästas egen hattmodist Stina Ericsson – de behöver ett eget utrymme där de mer kommer till sin rätt och inte förstörs under förvaringen.

Vaktmästarbostaden består av två rum på ca 60 m2 tillsammans där det ena innehåller en köksdel. Det rummet går du igenom för att komma till det andra, ett inre rum som är något mindre. I båda rummen kommer det att finnas egenhändigt tillverkade glasskåp, gjorda av gamla fönster, där Stinas hattar skall finnas till beskådan. Där kommer också att finnas mötesbord och stolar i vardera rummet för minst tio plus femton deltagare. Köket kommer att ha mikro, vattenkokare, glas och kaffeporslin men ingen diskmaskin utan handdisk gäller här. Kylskåp och toalett finns endast på undervåningen.

Tyvärr så har vi ingen ekonomisk möjlighet att ge tillgänglighet för rörelsehindrade till denna del av bygdegården – i alla fall inte just nu. Det är en ganska brant trapp i vinkel som man måste ta sig uppför för att kunna nyttja rummen på övervåningen. Men det går bra att nyttja undervåningen som har rullstolsramp direkt in i stora salen. Här kommer ni följa hur arbetet fortskrider med renoveringen. Välkommen åter!